Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna
 
Rejestracja
 
Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj
 
Statut
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna -> Zarządzenia PZD
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Montana




Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:53, 06 Sie 2014    Temat postu:

admin2 napisał:
Będą płacić opłatę na utrzymanie ogrodu, opłata nie może być mniejsza niż składka członkowska

Drogi adminie2 opłatę ogrodową będą płacić wszyscy działkowcy bez względu czy są członkami PZD czy nie a składka członkowska będzie przeznaczona tylko i wyłącznie na cele statutowe a nie jak było poprzednio na funkcjonowanie organów PZD. Ci co zrezygnują z członkostwa w PZD będą ponosić mniejsze opłaty o wysokość składki..
A w ramach" ciekawostki"to czapa zawinie jeszcze część dawnego wpisowego i tu nowość dawnej opłaty inwestycyjnej .
Reasumując do czapy trzeba będzie odprowadzić ;
część składki członkowskiej,opłaty ogrodowej i od nowych działkowców dodatkowo część dawnego wpisowego i dawnej opłaty inwestycyjnej.
Very Happy Very Happy Very Happy
Dochodzi jeszcze jedna gęb do wyżywienia-zarząd koła członków współdziałających.Jest to nowy twór PZD dla utrzymania na stołkach leśnych dziadków.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ILAK




Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: niepodal Warszawy

PostWysłany: Czw 9:01, 07 Sie 2014    Temat postu:

Jestem tylko zwykłym działkowcem z ROD i sprawy "czapy" nie są mi znane, choć ich istnienia się domyślam. Zgadzam się z postami, że od wydawania wyroków jest sąd, co nie znaczy, że pewne informacje nie powinny docierać do działkowców. Ale powinny to być informacje wiarygodne, nie rzucające oskarżeń. Natomiast teraz mam nieodparte przekonanie, że trwa walka o władzę i po kostkach kopią się działacze z wyższych półek.
Drogi Adminie, proszę o założenie odrębnego wątku zwanego " pranie brudów na górze, walka o władzę, sprawy "czapy" lub coś podobnego. Ten wątek jest zatytułowany Statut i wyobrażam sobie, że posty w nim zamieszczane pomogą w opracowaniu uwag do projektu statutu wszystkim zainteresowanym działkowiczom i wszystkim ROD. Ciekaw jestem, jak zareaguje władza PZD, gdy wpłynie kilka tysięcy uwag o absurdzie 50 % opłaty człokowskiej. Ja osobiście sobie i innym szeregowym działkowiczom życzę, aby było więcej takich postów jak napisał Jerzy, Erakac i ostatnio Montana. To są posty o treści merytorycznej pomocne w działaniu. A jak będziemy chcieli trochę więcej adrenaliny, to wejdziemy w wątek rozpasania władzy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pią 7:11, 08 Sie 2014    Temat postu:

Opłata na utrzymanie władz odprowadzana do OZ-tów będzie określana co roku i będą ją płacić wszyscy działkowcy. Zmian w odprowadzaniu wpisowego nie będzie, OZ ustalają wysokość składki. Od opłaty inwestycyjnej nie będzie nic odprowadzane.
Ale to Zjazd Krajowy może wszystko zmienić, pozdrawiam Antoni


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ILAK




Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: niepodal Warszawy

PostWysłany: Pią 9:18, 08 Sie 2014    Temat postu:

Kolejna wątpliwość do rozwiązań przyjętych w statucie. W rozdziale XIV postanowienia przejściowe i końcowe pojawiły się zapisy dotyczące możliwości rozwiązania PZD. I nie to szokuje, bo trzeba być przygotowanym na każdą ewentualność. Martwią mnie jak zwykle szczegóły. Przepis § 167 zakłada, że likwidatorami PZD będą Prezes i Vice -czyżby awaryjne posadki na wypadek kryzysu. No i dlaczego Uchwała Krajowego Zjazdu Delegatów ma określać sposób przeznaczenia majątku PZD i sposób przeprowadzenia likwidacji. Znowu grupka ludzi ma decydować za miliony działkowiczów, którzy do końca ewentualnej likwidacji będą żyli w nieświadomości i oczekiwaniu, co będzie z ich działkami. Jest proste rozwiązanie gwarantujące nawet w takim przypadku spokój działkowiczom. Zapis w statucie, że w przypadku podjęcia decyzji o rozwiązania PZD prawo do nieruchomości zajmowanych przez ROD, własność infrastruktury ogrodowej oraz środki na rachunkach bankowych pozostają w ROD, o ile w terminie ???? np. 12 miesięcy ROD wyodrębni się zakładając stowarzyszenie ogrodowe do zarządzania ROD. Natomiast o pozostałym majątku szczebla okręgowego i centralnego niech sobie decyduje Centrala PZD.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Montana




Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 8:25, 18 Sie 2014    Temat postu:

Cytat:
Ale to Zjazd Krajowy może wszystko zmienić, pozdrawiam Antoni

Antoni chyba sam nie wierzysz w to co piszesz.Który ZK cokolwiek w przeszłości coś zmienił?Zaklepuje to co ma podane na tacy Evil or Very Madi tak będzie i tym razem.Wszelkie propozycje zmian gieniuś i najbliższe jego otoczenie torpeduje.
Podział wpływów pochodzących z podwyższenia
opłat ogrodowych, zgodnie z ust. 1, określa
uchwa
ła Krajowej Rady.

No to zobaczymy jak podzielą wpływy.Obym się myliła.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jerzy




Dołączył: 17 Lut 2009
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POŁUDNIE

PostWysłany: Pon 9:20, 18 Sie 2014    Temat postu:

ILAK napisał:
Kolejna wątpliwość do rozwiązań przyjętych w statucie. W rozdziale XIV postanowienia przejściowe i końcowe pojawiły się zapisy dotyczące możliwości rozwiązania PZD. I nie to szokuje, bo trzeba być przygotowanym na każdą ewentualność. Martwią mnie jak zwykle szczegóły. Przepis § 167 zakłada, że likwidatorami PZD będą Prezes i Vice -czyżby awaryjne posadki na wypadek kryzysu. No i dlaczego Uchwała Krajowego Zjazdu Delegatów ma określać sposób przeznaczenia majątku PZD i sposób przeprowadzenia likwidacji. Znowu grupka ludzi ma decydować za miliony działkowiczów, którzy do końca ewentualnej likwidacji będą żyli w nieświadomości i oczekiwaniu, co będzie z ich działkami. Jest proste rozwiązanie gwarantujące nawet w takim przypadku spokój działkowiczom. Zapis w statucie, że w przypadku podjęcia decyzji o rozwiązania PZD prawo do nieruchomości zajmowanych przez ROD, własność infrastruktury ogrodowej oraz środki na rachunkach bankowych pozostają w ROD, o ile w terminie ???? np. 12 miesięcy ROD wyodrębni się zakładając stowarzyszenie ogrodowe do zarządzania ROD. Natomiast o pozostałym majątku szczebla okręgowego i centralnego niech sobie decyduje Centrala PZD.


A ten zapis jest OK ? :

§ 154
1. Majątek PZD stanowią: nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne oraz inne prawa majątkowe.
2. Majątek PZD powstaje ze składek członkowskich,opłat ogrodowych, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności,dochodów z majątku PZD oraz z ofiarności publicznej.
3. Majątek PZD nie podlega podziałowi między jego członków


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ILAK




Dołączył: 26 Maj 2014
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: niepodal Warszawy

PostWysłany: Wto 9:01, 19 Sie 2014    Temat postu:

Jerzy napisał:
A ten zapis jest OK ? :

§ 154
1. Majątek PZD stanowią: nieruchomości, ruchomości, środki pieniężne oraz inne prawa majątkowe.
2. Majątek PZD powstaje ze składek członkowskich,opłat ogrodowych, dotacji, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności,dochodów z majątku PZD oraz z ofiarności publicznej.
3. Majątek PZD nie podlega podziałowi między jego członków

Według mnie jest do przyjęcia z kilku powodów:
- nie jest nowy, istniał w dotychczasowym statucie;
- ustęp 3 gwarantuje, że nie będzie wypłacanej kasy z "zysku" pojedynczym osobom i w przypadku likwidacji nie będzie podziału majątku między członków. Majątek jest wspólny i w przypadku likwidacji dużej organizacji powinien zostać podzielony pomiędzy mniejsze organizacje, które chcą dalej funkcjonować. Jest to zgodne z art. 73 ustawy, która gwarantuje w przypadku wyodrębnienia przejęcie praw do użytkowanych nieruchomości, infrastruktury ogrodowej i środków finansowych na rachunku bankowym.
Zupełnie innym problemem jest natomiast sposób gromadzenia majątku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Czw 11:24, 23 Paź 2014    Temat postu:

Dziś obraduje Zjazd w sprawie statutu

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Czw 19:01, 23 Paź 2014    Temat postu:

Nadzwyczajny XI Krajowy Zjazd Delegatów Polskiego Związku Działkowców przyjął statut - 23.10.2014
Zorganizowanie Nadzwyczajnego XI Krajowego Zjazdu Delegatów PZD zostało podyktowane obowiązkiem realizacji zapisów, jakie narzuciła ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych z 13 grudnia 2013r. Najważniejszym zadaniem dla Związku i jego delegatów uczestniczących w Zjeździe jest uchwalenie statutu PZD.



Od stycznia br. cały Związek pracował na podstawie nowej ustawy, ale również zweryfikowanego statutu, bądź znowelizowanych przepisów wewnętrznych. Jednak najważniejszym zadaniem wynikającym z ustawy było opracowanie i uchwalenie nowego statutu. Dlatego przez wiele miesięcy trwały intensywne dyskusje nad zapisami starego statutu i nad dostosowaniem go do obecnej ustawy i potrzeb Związku. W tym celu powołano Zespół Doradców Komisji Statutowej składający się z wielu prawników z różnych rejonów kraju. Powstające zapisy były wielokrotnie konsultowane z okręgowymi zarządami, zarządami ogrodów i działkowcami. Wpływające opinie i uwagi, zgłaszane przez ogrody i działkowców, były w miarę możliwości prawnych uwzględniane.

Prace nad nowym statutem zakończyły się 25 września 2014 r. przyjęciem przez Krajową Radę uchwały w sprawie przedłożenia pod obrady XI Krajowego Zjazdu Delegatów PZD projektu statutu.
Projekt przedstawiony był na stronie internetowej Krajowej Rady i wielu okręgów, a także wydrukowany w znacznym nakładzie i przekazany Zarządom ROD.
Dzisiaj projekt był przedmiotem dyskusji na Zjeździe, a delegaci po niemalże jednogłośnie projekt ten uchwali. Pełna relacja z przebiegu zjazdu ukaże się jutro.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pią 18:37, 31 Paź 2014    Temat postu:

Stowarzyszenie ogrodowe
POLSKI ZWIĄZEK DZIAŁKOWCÓW








S T A T U T

POLSKIEGO ZWIĄZKU DZIAŁKOWCÓW



uchwalony przez
XI Krajowy Zjazd Delegatów
Polskiego Związku Działkowców
w dniu 23 października 2014 roku













Warszawa, 2014 roku




ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1
1.Polski Związek Działkowców, zwany dalej „PZD”, jest ogólnopolskim stowarzyszeniem ogrodowym powołanym do zakładania i prowadzenia rodzinnych ogrodów działkowych oraz reprezentacji i obrony interesów swoich członków.
2.PZD działa na podstawie ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych, ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu.
3.PZD opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

§ 2
1.Terenem działania PZD jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Siedzibą PZD jest miasto stołeczne Warszawa.
3.PZD ma prawo używać własnego godła, hymnu, sztandarów, odznak i pieczęci.

§ 3
1.PZD posiada osobowość prawną.
2.PZD działa poprzez swoje organy ustanowione niniejszym statutem.
3.Jednostki organizacyjne PZD korzystają z osobowości prawnej PZD w ramach uprawnień i odpowiedzialności określonych niniejszym statutem.

§ 4
PZD może być członkiem innych organizacji krajowych i zagranicznych o pokrewnych celach i zadaniach.

§ 5
1.Użyte w niniejszym statucie określenia oznaczają:
1)ustawa – ustawę z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 40);
2)ROD – rodzinny ogród działkowy prowadzony przez PZD;
3)działkowiec - pełnoletnią osobę fizyczną uprawnioną do korzystania z działki w ROD na podstawie prawa do działki;
4)prawo do działki - ustanowiony zgodnie z ustawą tytuł prawny uprawniający do korzystania z działki;
5)infrastruktura ogrodowa - budynki i budowle, ogrodzenia, aleje i drogi ogrodowe, place zabaw, świetlice, hydrofornie, sieci wodociągowe i energetyczne oraz inne urządzenia znajdujące się na terenie rodzinnego ogrodu działkowego przeznaczone do wspólnego używania przez osoby korzystające z działek oraz służące do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rodzinnego ogrodu działkowego, o ile nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa;
6)opłaty ogrodowe – uiszczane przez działkowca opłaty wynikające z uczestnictwa w pokrywaniu kosztów funkcjonowania rodzinnego ogrodu działkowego, a w szczególności związane z zarządzaniem, utrzymaniem terenu ogólnego i infrastruktury ogrodowej;
7)przepisy związkowe – postanowienia uchwał organów PZD, w tym statutu PZD i regulaminu ROD;
8)organy zarządzające – zarząd ROD, zarząd koła członkowskiego, okręgowy zarząd (jego prezydium) i Prezydium Krajowej Rady;
9)osoba bliska – małżonka, zstępnych, wstępnych, rodzeństwo, dzieci rodzeństwa oraz osoby pozostające w stosunku przysposobienia;
10)głosy - głosy "za", "przeciw" lub "wstrzymujące się" oddane podczas głosowania w sposób zgodny ze statutem;
11)zwykła większość – więcej głosów oddanych „za” niż „przeciw”;
12)bezwzględna większość - więcej niż połowa głosów oddanych „za”.
2.Organami wyższego stopnia w rozumieniu niniejszego statutu są:
1)w stosunku do walnego zebrania (konferencji delegatów) ROD i koła członkowskiego oraz okręgowego zjazdu delegatów – odpowiednio właściwy terytorialnie okręgowy zarząd (jego prezydium) oraz Krajowa Rada,
2)w stosunku do zarządu ROD i koła członkowskiego – właściwy terytorialnie okręgowy zarząd (jego prezydium),
3)w stosunku do okręgowego zarządu (jego prezydium) – Prezydium Krajowej Rady,
4)w stosunku do komisji rewizyjnej ROD i koła członkowskiego oraz okręgowej komisji rewizyjnej – odpowiednio właściwa terytorialnie okręgowa komisja rewizyjna oraz Krajowa Komisja Rewizyjna.

ROZDZIAŁ II
Cele i zadania PZD

§ 6
Celem PZD jest:
1)zakładanie i prowadzenie ROD,
2)rozwój ROD w sposób zapewniający działkowcom i ich rodzinom aktywny wypoczynek i możliwość prowadzenia upraw ogrodniczych na własne potrzeby,
3)przywracanie społeczności i przyrodzie terenów zdegradowanych,
4)ochrona środowiska przyrodniczego,
5)podnoszenie standardów ekologicznych otoczenia,
6)kształtowanie zdrowego otoczenia człowieka,
7)ochrona przyrody,
8)poprawa warunków socjalnych społeczności lokalnych.

§ 7
PZD realizuje swoje cele poprzez:
1)propagowanie idei ogrodnictwa działkowego w społeczeństwie, a szczególnie wszechstronnego znaczenia ROD dla rodzin działkowców i mieszkańców miast oraz racjonalnego wykorzystania gruntów miejskich,
2)działanie na rzecz wszechstronnego rozwoju ogrodnictwa działkowego,
3)zagospodarowywanie ROD,
4)ustanawianie prawa do działek,
5)wszechstronne działanie na rzecz ochrony przyrody i środowiska,
6)organizowanie i udzielanie pomocy oraz poradnictwa w zagospodarowaniu działek i prowadzeniu upraw ogrodniczych,
7)propagowanie wiedzy ogrodniczej, zwłaszcza poprzez szkolenia i prowadzenie działalności wydawniczej,
8)prowadzenie działalności społecznej, wychowawczej, wypoczynkowej, rekreacyjnej i innej na rzecz działkowców, ich rodzin oraz społeczności lokalnych,
9)współpracę z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, organizacjami społecznymi i zawodowymi oraz przedsiębiorcami i innymi instytucjami w zakresie realizacji swoich celów,
10)podejmowanie innej działalności, zmierzającej do stałego rozwoju ROD.

ROZDZIAŁ III
Członkowie PZD – prawa i obowiązki

Rodzaje członkostwa

§ 8
Członkostwo w PZD jest otwarte dla wszystkich działkowców lub osób zainteresowanych zawarciem umowy dzierżawy działkowej.

§ 9
1.Członkami PZD mogą być:
1)osoby fizyczne pełnoletnie, zamieszkałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2)osoby prawne.
2.Osoby prawne mogą być jedynie członkami wspierającymi PZD.

§ 10
Członkowie PZD dzielą się na:
1)członków zwyczajnych,
2)członków współdziałających,
3)członków wspierających.
Członkowie zwyczajni

§ 11
1.Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna mająca prawo do działki w ROD.
2.PZD nie może odmówić przyjęcia w poczet członków zwyczajnych działkowca mającego prawo do działki w ROD.
3.Postanowienia ust. 2 nie stosuje się wobec działkowca wcześniej pozbawionego członkostwa w PZD lub wykorzystującego działkę sprzecznie z ustawą lub rażąco naruszającego regulamin ROD.

§ 12
Osoba ubiegająca się o członkostwo zwyczajne składa pisemne oświadczenie woli o chęci przystąpienia do PZD w formie deklaracji członkowskiej.

§ 13
1.Przyjęcie w poczet członków zwyczajnych następuje na mocy uchwały zarządu ROD.
2.Do czasu powołania zarządu ROD w nowym (odtworzonym) ROD uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 1, podejmuje prezydium okręgowego zarządu.
3.Organ, o którym mowa w ust. 1 albo 2, udziela działkowcowi informacji w przedmiocie nabycia członkostwa w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia deklaracji członkowskiej. Bezskuteczny upływ tego terminu jest równoznaczny z przyjęciem w poczet członków PZD.

§ 14
1.Członek zwyczajny ma prawo:
1)brać udział w walnym zebraniu ROD,
2)wybierać i być wybieranym do organów PZD,
3)uzyskiwać informacje o działalności PZD,
4)zwracać się do organów PZD o ochronę swoich praw i interesów w zakresie członkostwa w PZD i prawa do działki,
5)występować z wnioskami i postulatami do organów PZD,
6)składać odwołania od uchwał organów PZD bezpośrednio dotyczących jego osoby,
7)brać udział w posiedzeniu organu PZD, na którym podejmowana jest uchwała dotycząca jego osoby w pierwszej instancji, zabierać głos i składać wyjaśnienia na takim posiedzeniu,
8)korzystać z poradnictwa związkowego w zakresie zagospodarowania działki i upraw ogrodniczych,
9)wglądu w dokumentację dotyczącą jego członkostwa.
2.Prawa członkowskie wykonywane są osobiście.

§ 15
Członek zwyczajny ma obowiązek:
1)przestrzegać ustawę, niniejszy statut oraz wydane na jego podstawie uchwały organów PZD,
2)przestrzegać zasad współżycia społecznego,
3)dbać o dobre imię PZD i polskiego ogrodnictwa działkowego,
4)działać w interesie PZD i jego członków,
5)brać czynny udział w życiu PZD,
6)uiszczać składkę członkowską do 30 czerwca danego roku,
7)aktualizować dane osobowe i adres do korespondencji,
8)otaczać opieką mienie PZD.

Członkowie współdziałający

§ 16
1.Członkowie współdziałający udzielają moralnego, materialnego oraz merytorycznego wsparcia realizacji zadań i celów PZD, a także propagują idee ogrodnictwa działkowego.
2.Członkiem współdziałającym może być pełnoletnia osoba fizyczna nie mająca prawa do działki w ROD prowadzonym przez PZD lub zainteresowana zawarciem umowy dzierżawy działkowej.
3.Członkowie współdziałający skupieni są w kołach członkowskich.

§ 17
1.Przyjęcie w poczet członków współdziałających następuje na mocy uchwały zarządu koła członkowskiego po złożeniu pisemnej deklaracji członkowskiej.
2.Do czasu powołania zarządu koła członkowskiego w nowym kole członkowskim uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 1, podejmuje prezydium okręgowego zarządu.

§ 18
Do praw i obowiązków członka współdziałającego stosuje się odpowiednio § 14 i 15.

Członkowie wspierający

§ 19
Członkiem wspierającym może być osoba prawna deklarująca wspieranie celów i zadań PZD, a w szczególności poprzez udzielanie pomocy finansowej lub rzeczowej na rzecz wybranej jednostki organizacyjnej PZD.

§ 20
1.Ubiegający się o członkostwo wspierające składa pisemne oświadczenie woli o chęci przystąpienia do PZD w formie deklaracji członkowskiej.
2.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa osoba lub organ umocowany do reprezentowania ubiegającego się o członkostwo wspierające.

§ 21
Przyjęcie w poczet członków wspierających następuje na mocy uchwały organu zarządzającego jednostki organizacyjnej PZD, do której wpłynęła deklaracja członkowska.

§ 22
Członek wspierający ma prawo:
1)brać udział w zebraniu organu PZD, na którym rozpatrywane są sprawy jego dotyczące,
2)do uzyskania informacji o realizacji wspieranych celów,
3)zwracania się do organów PZD w sprawach dotyczących rozwoju ROD.

§ 23
Członek wspierający ma obowiązek:
1)dbać o dobre imię PZD i polskiego ogrodnictwa działkowego,
2)działać w interesie PZD i jego członków,
3)uiszczać składkę członkowską,
4)aktualizować dane i adres do korespondencji,
5)wywiązywać się z zadeklarowanej formy wsparcia.

Ustanie członkostwa

§ 24
Członkostwo w PZD ustaje na skutek:
1)wygaśnięcia,
2)pozbawienia.

§ 25
Z zastrzeżeniem postanowień § 26 członkostwo w PZD wygasa w razie:
1)śmierci lub utraty osobowości prawnej przez członka PZD,
2)zrzeczenia się na piśmie członkostwa w PZD,
3)wygaśnięcia prawa do działki w ROD,
4)wyodrębnienia ROD, w którym członek zwyczajny posiada prawo do działki,
5)nie wywiązywania się przez członka wspierającego z zadeklarowanej formy wsparcia przez okres co najmniej jednego roku.

§ 26
1.W terminie 3 miesięcy od zdarzenia , o którym mowa w § 25 pkt 4, członek zwyczajny może złożyć pisemne oświadczenie o przekształceniu członkostwa zwyczajnego w członkostwo współdziałające.
2.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa się do właściwego okręgowego zarządu lub zarządu koła członkowskiego.

§ 27
1.Pozbawienie członkostwa może nastąpić w razie rażącego naruszenia przepisów ustawy, postanowień statutu, regulaminu ROD, zasad współżycia społecznego oraz działania na szkodę PZD.
2.Pozbawienie członkostwa zwyczajnego następuje także w razie wygaśnięcia prawa do działki na skutek wypowiedzenia umowy przez PZD.

§ 28
1.Pozbawienie członkostwa następuje w drodze uchwały zarządu ROD albo koła członkowskiego.
2.W uzasadnionych przypadkach uchwałę o pozbawieniu członkostwa może podjąć właściwe terytorialnie prezydium okręgowego zarządu albo Prezydium Krajowej Rady.

§ 29
1.Przed podjęciem uchwały o pozbawieniu członkostwa właściwy organ obowiązany jest przesłać do zainteresowanego członka PZD zawiadomienie o terminie posiedzenia, na którym jego sprawa ma być rozpatrywana oraz umożliwić mu złożenie wyjaśnień. Zawiadomienie przesyła się listem poleconym na co najmniej 21 dni przed terminem posiedzenia.
2.Niezgłoszenie się członka PZD nie wstrzymuje podjęcia uchwały.
3.Odpis uchwały, o której mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o prawie i terminie złożenia odwołania doręcza się członkowi za pokwitowaniem lub przesyła listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

§ 30
1.Członkowi przysługuje prawo odwołania się od uchwały, o której mowa w § 28, do właściwego organu wyższego stopnia nad organem wydającym uchwałę w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały.
2.Odwołanie, o którym mowa w ust. 1, wnosi się za pośrednictwem organu, który podjął uchwałę, który w ciągu 14 dni przesyła odwołanie wraz z dokumentacją uzasadniającą podjęcie uchwały do właściwego organu wyższego stopnia.
3.Wniesienie odwołania w terminie i trybie, określonym w ust. 1 i 2, wstrzymuje wykonanie zaskarżonej uchwały.

ROZDZIAŁ IV
Struktura i organy PZD

§ 31
Jednostkami organizacyjnymi PZD są:
1)rodzinne ogrody działkowe,
2)koła członkowskie,
3)jednostki terenowe,
4)jednostka krajowa.

§ 32
Organami PZD są:
1) w ROD:
a) walne zebranie (konferencja delegatów),
b) zarząd,
c) komisja rewizyjna,
2) w kołach członkowskich:
a) walne zebranie (konferencja delegatów),
b) zarząd,
c) komisja rewizyjna,
3) w jednostce terenowej:
a) okręgowy zjazd delegatów,
b) okręgowy zarząd (prezydium),
c) okręgowa komisja rewizyjna,
4) w jednostce krajowej:
a) Krajowy Zjazd Delegatów,
b) Krajowa Rada,
c) Prezydium Krajowej Rady,
d) Krajowa Komisja Rewizyjna.

ROZDZIAŁ V
Zasady organizacyjne PZD

§ 33
1.Organy PZD pochodzą z wyborów, za wyjątkiem walnego zebrania ROD i koła członkowskiego.
2.Wybory do organów PZD przeprowadzane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Na żądanie co najmniej połowy obecnych na walnym zebraniu (konferencji lub zjeździe) członków PZD uprawnionych do głosowania, wybór organów PZD odbywa się w głosowaniu tajnym.

§ 34
1.Członkiem organu PZD może być jedynie członek PZD.
2.Można być członkiem tylko jednego organu PZD w danej jednostce organizacyjnej PZD.
3.Osoba bliska członka organu PZD nie może być członkiem organu w tej samej jednostce organizacyjnej PZD. Zakaz ten dotyczy również małżonka osoby bliskiej członka organu PZD.
4.Postanowienia ust. 2 i 3 nie mają zastosowania do walnych zebrań, konferencji delegatów oraz zjazdów okręgowych i krajowego.
5.Przewodniczącym walnego zebrania, konferencji delegatów, zjazdów okręgowych i krajowego nie może być prezes organu zarządzającego oraz przewodniczący komisji rewizyjnej odpowiedniej jednostki organizacyjnej PZD, a także osoba w trakcie trwania obowiązującego co do niej zakazu wynikającego z § 42 ust. 5.

§ 35
1. Członek PZD wybrany do organu PZD ma obowiązek:
1)reprezentować godnie interesy PZD,
2)wykonywać przyjęte obowiązki wynikające z pełnionej funkcji zgodnie z zakresem zadań organu, do którego został wybrany,
3)aktywnie uczestniczyć w pracach organu, którego jest członkiem.
2. Członek organu winny działania lub zaniechania, przez które PZD poniósł szkodę, odpowiada za nią osobiście.

§ 36
Przewodniczący komisji rewizyjnej lub jego zastępca mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym w zebraniach innego organu danej jednostki organizacyjnej PZD.

§ 37
1.Kadencja organów PZD trwa cztery lata.
2.W szczególnie uzasadnionych przypadkach Krajowa Rada może przedłużyć lub skrócić kadencję organów PZD.

§ 38
1.Członek organu PZD zachowuje mandat na czas trwania kadencji.
2.Członek PZD wybrany delegatem zachowuje mandat tylko na zjazd (konferencję), na który został wybrany.

§ 39
1.Mandat członka organu PZD wygasa przed upływem kadencji z chwilą:
1)pisemnej rezygnacji z mandatu,
2)ustania członkostwa w PZD,
3)odwołania,
4)likwidacji lub łączenia jednostek organizacyjnych PZD,
5)wygaśnięcia mandatów członków organu PZD powyżej 50% jego składu,
6)zamiany członka organu w trybie określonym w § 40 ust. 2.
2.Wygaśnięcie mandatu członka organu PZD stwierdza w formie uchwały:
1)właściwy organ PZD, którego był członkiem - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1- 2 i 6,
2)organ dokonujący odwołania - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3,
3) właściwy organ wyższego stopnia - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 i 5.

§ 40
1. Organ PZD powinien dokooptować do swojego składu innego członka w terminie do 3 miesięcy od chwili zmniejszenia się liczby członków organu z przyczyn wymienionych w § 39 ust. 1 pkt 1-3.
2. Mandat członka organu powołanego w trybie określonym w ust. 1 wygasa, o ile na najbliższym walnym zebraniu (konferencji) zostanie podjęta uchwała o powołaniu w jego miejsce innej osoby oraz w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności uchwały o odwołaniu członka organu, na miejsce którego został dokooptowany.



§ 41
1.Organ wyższego stopnia powołuje organ komisaryczny dla jednostki organizacyjnej PZD w razie:
1)odwołania (zawieszenia) organu,
2)nie dokonania wyboru organu przez walne zebranie (konferencję lub zjazd), na którym ciążył taki obowiązek,
3)wygaśnięcia mandatów członków organu PZD powyżej 50% jego składu.
2.Liczbę członków organu komisarycznego określa organ dokonujący powołania.
3.Organ komisaryczny działa do czasu wyboru zastępowanego organu przez walne zebranie (konferencję lub zjazd), nie dłużej jednak niż 6 miesięcy od powołania. W uzasadnionych przypadkach właściwy organ PZD może przedłużać okres działania organu komisarycznego, który łącznie nie może przekroczyć dwóch lat.
4.Członkiem organu komisarycznego może być każdy członek, z wyjątkiem osób, które na podstawie niniejszego statutu mają zakaz sprawowania mandatu w organach PZD.
5.Organowi komisarycznemu przysługują kompetencje zastępowanego organu, za wyjątkiem kompetencji wynikającej z § 40 ust. 1.

§ 42
1.Odwołanie organu PZD lub jego członka może nastąpić w razie stwierdzenia, że nie wykonuje przyjętych obowiązków lub działa na szkodę PZD.
2.Odwołania organu PZD lub jego członka dokonuje organ wyższego stopnia. Członka organu PZD może odwołać również organ, którego jest członkiem.
3.Odwołanie następuje w drodze uchwały. Postanowienia § 29 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
4.Odwołanym członkom organu PZD przysługuje prawo odwołania się od uchwały, o której mowa w ust. 3, do organu wyższego stopnia w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji o odwołaniu. Postanowienia § 30 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5.Odwołani członkowie organów nie mogą do końca następnej kadencji wchodzić w skład organów PZD pochodzących z wyboru i pełnić funkcji w organach PZD. W uzasadnionych przypadkach właściwy organ PZD może przedłużyć ten zakaz o kolejną kadencję.
6.Postanowienia ust. 1-4 stosuje się odpowiednio wobec osoby, której mandat wygasł na skutek pisemnie złożonej rezygnacji, jeżeli przed wygaśnięciem mandatu zachodziły co do tej osoby podstawy do odwołania. W takim przypadku właściwy organ stwierdza zakaz sprawowania mandatu i pełnienia funkcji w organach PZD na zasadach określonych w ust. 5.

§ 43
1.Zawieszenie organu PZD lub jego członka może nastąpić w razie konieczności wyjaśnienia uzasadnionych wątpliwości co do ich działalności zgodnej z prawem lub interesem PZD.
2.Okres zawieszenia trwa do 3 miesięcy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu wyższego stopnia nad dokonującym zawieszenie, okres zawieszenia może być przedłużony, nie więcej jednak niż o dalsze 3 miesiące.
3.Postanowienia § 42 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

§ 44
1.Z chwilą wygaśnięcia mandatu członka organu PZD tracą ważność udzielone mu pełnomocnictwa i upoważnienia, w tym także do dysponowania środkami finansowymi znajdującymi się w kasie i na rachunkach bankowych danej jednostki organizacyjnej PZD.
2.Ustępujący organ PZD wydaje nowo wybranemu organowi posiadane ruchomości i nieruchomości oraz dokumentację i pieczątki PZD w formie protokołu zdawczo – odbiorczego. Wydania dokonuje się niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od wygaśnięcia mandatu. Szczegółowe zasady w tym względzie określa Krajowa Rada.

§ 45
Dla sprawnego wykonywania swoich zadań organy PZD mogą, w zależności od potrzeb, powoływać i odwoływać komisje problemowe stałe i doraźne jako jednostki pomocniczo-doradcze, w szczególności można powołać komisje do badania występujących sporów i proponowania rozstrzygnięć w tych sprawach.

§ 46
1.Organy PZD podejmują decyzje w formie uchwał.
2.Uchwały organów PZD sporządzane są w formie pisemnej, pod rygorem ich nieważności.
3.Uchwałę podpisuje co najmniej dwóch członków właściwego organu PZD na zasadach określonych w odrębnych przepisach związkowych.
4.Uchwała organu PZD jest ważna, jeżeli została podjęta zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy liczby członków danego organu w czasie podejmowania uchwały, chyba że statut stanowi inaczej.
5.Członek organu PZD zostaje wyłączony od rozstrzygania spraw, jeżeli jest osobą bezpośrednio zainteresowaną albo istnieje inna okoliczność mogąca wywołać uzasadnioną wątpliwość co do jego bezstronności w danej sprawie. Wyłączenia dokonuje dany organ PZD; w głosowaniu nie bierze udziału członek tego organu, którego wyłączenia głosowanie dotyczy.
6.Postanowienia ust. 5 nie stosuje się w przypadku głosowania w sprawie wyboru albo odwołania ze składu organu PZD.

§ 47
1.Uchwały organów wyższego stopnia, podjęte zgodnie z postanowieniami statutu, są obowiązujące dla niższych organów i członków PZD.
2.Uchwały organów PZD wiążą wszystkich działkowców w ROD, jeżeli przewiduje to ustawa.

§ 48
1.W PZD obowiązuje dwuinstancyjny system postępowania wewnątrzzwiązkowego.
2.Od uchwał organów PZD bezpośrednio dotyczących indywidualnego członka PZD, podjętych w pierwszej instancji, zainteresowanym stronom w sprawie przysługuje odwołanie.
3.Odwołanie składa się do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu, który podjął uchwałę.
4.Od uchwały podjętej w pierwszej instancji przez Prezydium Krajowej Rady, Krajową Radę albo Krajową Komisję Rewizyjną nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona może zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy; do wniosku tego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od uchwał.

§ 49
1.Odwołanie składa się na piśmie w terminie 14 dni od daty otrzymania uchwały.
2.Złożenie odwołania w trybie i terminie określonym statutem wstrzymuje wykonanie uchwały podjętej w pierwszej instancji do czasu rozpatrzenia tego odwołania przez organ odwoławczy, chyba że statut stanowi inaczej.

§ 50
1.W zależności od dokonanych ustaleń organ odwoławczy:
1)odwołania nie uwzględnia;
2)uchyla zaskarżoną uchwałę w całości lub części i orzeka co do istoty sprawy;
3) zmienia zaskarżoną uchwałę i orzeka co do istoty,
4) uchyla zaskarżoną uchwałę i sprawę przekazuje do ponownego rozpoznania;
5) uchyla zaskarżoną uchwałę i umarza postępowanie.
2.Uchwały organów PZD podjęte w trybie odwoławczym są ostateczne i nie przysługuje od nich odwołanie.
3.Uchwały organów PZD podjęte w trybie odwoławczym mogą być wzruszone jedynie w trybie określonym w § 51 i § 52.




§ 51
1.Uchwała organu PZD sprzeczna z prawem, postanowieniami statutu, regulaminu ROD lub uchwałami nadrzędnych organów PZD, jest z mocy prawa nieważna.
2.Nieważność uchwały stwierdza organ, który wydał uchwałę lub organ wyższego stopnia niezwłocznie po powzięciu wiadomości o zaistnieniu przesłanek określonych w ust. 1.
3.Stwierdzenie nieważności następuje w drodze uchwały zawierającej uzasadnienie wykazujące zasadność podjętego rozstrzygnięcia.

§ 52
1.Uchwała organu PZD może być uchylona w przypadku, gdy przy jej podejmowaniu nie zostały uwzględnione wszystkie znane okoliczności lub gdy zostały ujawnione po jej podjęciu nowe okoliczności mogące mieć wpływ na treść uchwały.
2.Uchwała organu PZD może być sprostowana w przypadku, gdy zawiera błędy lub inne oczywiste omyłki nie wpływające na ważność i treść rozstrzygnięcia.
3.Uchylenie lub sprostowanie uchwały należy do organu wyższego stopnia lub organu, który wydał uchwałę, niezwłocznie po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności określonych w ust. 1 lub 2. Postanowienie § 51 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

ROZDZIAŁ VI
Rodzinny ogród działkowy

Zasady ogólne

§ 53
1.Rodzinny ogród działkowy jako podstawową jednostkę organizacyjną PZD tworzą członkowie zwyczajni z tego ROD.
2.Rodzinny ogród działkowy korzysta z osobowości prawnej PZD.
3.Na zasadach określonych w niniejszym statucie, rodzinny ogród działkowy zarządza infrastrukturą ogrodową oraz rozporządza środkami finansowymi i majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji ROD.

§ 54
1.Decyzję o powołaniu rodzinnego ogrodu działkowego jako podstawowej jednostki organizacyjnej PZD podejmuje okręgowy zarząd.
2.ROD staje się podstawową jednostką organizacyjną PZD z chwilą wpisania do Rejestru Jednostek PZD.
3.Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do podziału, połączenia lub zniesienia rodzinnego ogrodu działkowego jako podstawowej jednostki organizacyjnej PZD.



§ 55
1.Szczegółowe zasady dotyczące zagospodarowania i użytkowania działki oraz funkcjonowania i zagospodarowania ROD, a także zasady współżycia społecznego obowiązujące na terenie ogrodów określa Regulamin ROD.
2.Uchwalanie i dokonywanie zmian w Regulaminie ROD następuje w drodze uchwały Krajowej Rady podjętej większością 2/3 głosów.

Walne zebranie

§ 56
1.Najwyższym organem PZD w ROD jest walne zebranie.
2.Prawo uczestniczenia w walnym zebraniu oraz prawo wybierania i bycia wybieranym do organów PZD ma każdy członek zwyczajny z danego ROD.
3.W walnym zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele organów wyższego stopnia.

§ 57
1.W ROD posiadającym ponad 300 członków zwyczajnych lub składających się z kilku terenów, zamiast walnych zebrań, mogą odbywać się konferencje delegatów.
2.Prawo uczestniczenia w konferencji delegatów mają delegaci wybrani na zebraniach sektorów według zasad ustalonych przez zarząd ROD.
3.Decyzję o odbywaniu w ROD konferencji delegatów podejmuje zarząd ROD. Zasady organizacji sektorów określa uchwała Krajowej Rady.
4.Do konferencji delegatów mają zastosowanie postanowienia dotyczące walnych zebrań, chyba że statut stanowi inaczej.

§ 58
1. Walne zebrania mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebrania dzielą się na:
1) sprawozdawczo-wyborcze,
2) sprawozdawcze, odbywane corocznie.

§ 59
1.Walne zebranie zwołuje zarząd ROD i proponuje porządek obrad. O terminie i proponowanym porządku zebrania zarząd ROD zawiadamia okręgowy zarząd.
2.Walne zebranie odbywa się do 15 maja danego roku. Odstępstwa od tego terminu dopuszczalne są za zgodą prezydium okręgowego zarządu.
3.Nie zwołanie walnego zebrania do dnia 15 maja może stanowić podstawę do odwołania zarządu ROD i ustanowienia organu komisarycznego, który działa do chwili odbycia walnego zebrania i wyboru nowego zarządu ROD.



§ 60
1.O terminie, miejscu i porządku obrad walnego zebrania zarząd ROD zawiadamia pisemnie - za pośrednictwem poczty lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem - członków zwyczajnych na co najmniej 14 dni przed terminem walnego zebrania.
2.Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, może być wysłane członkowi zwyczajnemu pocztą elektroniczną, jeżeli uprzednio wyraził na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie powinno być wysłane.

§ 61
1. Walne zebranie w pierwszym terminie jest prawomocne przy obecności ponad połowy członków zwyczajnych danego ROD.
2. Walne zebranie może odbyć się w drugim terminie, co najmniej pół godziny po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia w pierwszym terminie, o ile w zawiadomieniu o zebraniu podano również możliwość odbycia go w drugim terminie i pouczono członków o tym, że uchwały podjęte w drugim terminie są ważne i obowiązują bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
3. Przepisy ust. 2 nie mają zastosowania do konferencji delegatów.

§ 62
1.Uchwały walnych zebrań odbytych w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę członków zwyczajnych obecnych na tym zebraniu.
2.Uchwały konferencji delegatów są ważne, jeżeli zostały podjęte przy obecności ponad połowy liczby wybranych delegatów.

§ 63
Przewodniczącego walnego zebrania wybierają spośród siebie obecni na zebraniu członkowie zwyczajni z ROD w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem § 34 ust. 5.

§ 64
Do walnego zebrania sprawozdawczego należy:
1)dokonanie oceny działalności zarządu ROD za okres sprawozdawczy na podstawie przedstawionego sprawozdania zarządu ROD,
2)rozpatrzenie sprawozdania i wniosków komisji rewizyjnej dotyczących działalności zarządu ROD w okresie sprawozdawczym,
3)zapoznanie się z wynikami kontroli działalności zarządu ROD przeprowadzonej przez organ wyższego stopnia,
4)zatwierdzenie, na wniosek komisji rewizyjnej, sprawozdania z działalności zarządu ROD oraz sprawozdania finansowego ROD,
5)uchwalanie rocznych planów pracy i preliminarzy finansowych ROD,
6)uchwalanie opłat ogrodowych oraz określanie terminu ich uiszczenia,
7)podjęcie oddzielnej uchwały w sprawie każdego zadania inwestycyjnego lub remontowego w ROD,
8)rozpatrzenie wniosków zgłaszanych na zebraniu i podjęcie stosownych uchwał.

§ 65
1.Walne zebranie sprawozdawcze może złożyć wniosek w formie uchwały o odwołanie organu ROD w przypadku nie przyjęcia sprawozdania z jego działalności. Wnioski o odwołanie przedkłada się właściwemu organowi wyższego stopnia.
2.W razie nie przyjęcia sprawozdania organu ROD walne zebranie sprawozdawcze może go odwołać i powołać w jego miejsce nowy organ ROD, jeżeli podczas głosowania obecnych jest ponad połowa członków zwyczajnych danego ROD, a uchwała zapadła bezwzględną większością głosów. Postanowienie § 42 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
3.Z zastrzeżeniem § 40 ust. 2, walne zebranie sprawozdawcze może dokonywać wyborów uzupełniających do organów ROD.

§ 66
Do kompetencji walnego zebrania sprawozdawczo - wyborczego należy ponadto:
1)uchwalenie programu działania na okres kadencji,
2)udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi ROD,
3)ustalenie liczby członków zarządu ROD i komisji rewizyjnej w granicach przewidzianych w statucie,
4)wybór członków zarządu ROD i komisji rewizyjnej oraz delegatów na okręgowy zjazd (rejonową konferencję przedzjazdową).

§ 67
1.Naruszenie postanowień statutu dotyczących zwołania i obowiązków walnego zebrania może stanowić podstawę do stwierdzenia jego nieważności.
2.W przypadku nie dokonania wyboru organów, o których mowa w § 66 pkt 4, walne zebranie jest nieważne.
3.Stwierdzenie nieważności walnego zebrania należy do prezydium okręgowego zarządu.

§ 68
1.Nadzwyczajne walne zebranie może być zwołane w każdym czasie do rozpatrzenia spraw należących do kompetencji walnych zebrań sprawozdawczych i sprawozdawczo-wyborczych.
2.Z własnej inicjatywy, na żądanie 1/3 liczby członków zwyczajnych danego ROD albo na polecenie organu nadrzędnego, zarząd ROD zwołuje nadzwyczajne walne zebranie w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia pisemnego żądania, a nadzwyczajną konferencję delegatów w ciągu 60 dni. Postanowienie § 59 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
3.Zarząd ROD może zwołać nadzwyczajne walne zebranie na wniosek komisji rewizyjnej ROD uchwalony większością 2/3 głosów jej składu.
4.Do kompetencji nadzwyczajnego walnego zebrania należy rozpoznanie spraw, dla których zostało zwołane.
5.Nadzwyczajne walne zebranie, zwołane w trybie i na zasadach określonych statutem, może podejmować uchwały wyłącznie w sprawach, dla których zostało zwołane i uwidocznionych w zawiadomieniach dostarczonych członkom zwyczajnym.
6.Zasady wyboru delegatów na nadzwyczajną konferencję ustala każdorazowo prezydium okręgowego zarządu.

Zarząd ROD

§ 69
1.Zarząd ROD prowadzi sprawy ROD.
2.Zarząd ROD reprezentuje PZD w zakresie i na zasadach określonych niniejszym statutem.
3.Zarząd ROD składa się z 5 - 11 członków.
4.Liczbę członków zarządu ROD ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach określonych w ust. 3.

§ 70
1.Zarząd ROD wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa (wiceprezesów), sekretarza i skarbnika.
2.Zarząd ROD dokonuje podziału obowiązków pomiędzy swoich członków.
3.Prezes kieruje i odpowiada za całokształt prac zarządu ROD.
4.Wiceprezes odpowiada za powierzone dziedziny działalności zarządu ROD oraz zastępuje prezesa w pełnieniu obowiązków. W przypadku wyboru więcej niż jednego wiceprezesa, zarząd ROD powołuje pierwszego wiceprezesa zastępującego prezesa w pełnieniu obowiązków.
5.Sekretarz odpowiada za dokumentowanie działalności zarządu ROD.
6.Skarbnik odpowiada za prowadzenie spraw finansowych i dokumentacji finansowej.

§ 71
1.Posiedzenia zarządu ROD zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes. Posiedzenie należy zwołać także na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków zarządu ROD, na żądanie komisji rewizyjnej lub organu wyższego stopnia.
2.Posiedzeniu zarządu ROD przewodniczy prezes lub zastępujący go wiceprezes.
3.Posiedzenia zarządu ROD powinny odbywać się co najmniej raz w miesiącu.

§ 72
Zarząd ROD prowadzi sprawy ROD polegające na realizacji zadań koniecznych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania ROD (sprawy zwykłego zarządu), a w szczególności:
1)realizuje obowiązki wynikające z prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów podatkowych i regulujących kwestie porządku i czystości,
2)realizuje uchwały walnego zebrania,
3)ustanawia prawa do działek w ROD, zatwierdza przeniesienia praw do działek w ROD i stwierdza wstąpienie w stosunek prawny wynikający z prawa do działki w ROD,
4)wypowiada umowy dzierżawy działkowej,
5)przyjmuje w poczet członków PZD,
6)nadzoruje przestrzeganie regulaminu ROD,
7)czuwa nad przestrzeganiem przepisów związkowych przez członków PZD,
8)prowadzi i odpowiednio zabezpiecza dokumentację ROD, w tym dotyczącą działkowców oraz członków PZD,
9)prowadzi ewidencję działek,
10)dba o estetyczny wygląd ROD, organizując konkursy i podejmując inne działania służące dla osiągnięcia tego celu,
11)rozpatruje sprawy dotyczące wypełniania przez działkowców ich obowiązków,
12)rozpatruje sprawy dotyczące wypełniania przez członków PZD ich obowiązków wynikających z przepisów związkowych, a także sporów między nimi,
13)powołuje ogrodowych instruktorów Społecznej Służby Instruktorskiej,
14)udostępnia członkom PZD publikacje i inne materiały informacyjne pochodzące od organów nadrzędnych,
15)zarządza infrastrukturą ogrodową i utrzymuje ją w należytym stanie,
16)opracowuje plany oraz realizuje inwestycje i remonty zgodnie z trybem i zasadami obowiązującymi w PZD,
17)podejmuje działania w celu uzyskania i rozliczenia dotacji celowej ze środków publicznych,
18)rozporządza majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji ROD,
19)gospodaruje i rozporządza środkami finansowymi ROD w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,
20)pobiera składki członkowskie, opłaty ogrodowe oraz inne należności,
21)terminowo reguluje zobowiązania ROD,
22)terminowo rozlicza i odprowadza należności wewnątrzorganizacyjne do organu wyższego stopnia według zasad ustalonych przez Krajową Radę.



§ 73
1.W zakresie spraw zwykłego zarządu, o których mowa w § 72, zarząd ROD samodzielnie reprezentuje PZD, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych. W tym zakresie zarząd ROD może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe w imieniu PZD.
2.W sprawach określonych w ust. 1 prezes zarządu ROD (pierwszy wiceprezes) łącznie z innym członkiem zarządu ROD umocowany jest do składania oświadczeń woli w imieniu PZD, w tym do ustanawiania pełnomocników procesowych.
3.Z zastrzeżeniem ust. 4, zarząd ROD może reprezentować PZD w sprawie przekraczającej zakres zwykłego zarządu, o ile uzyska uprzednią zgodę prezydium okręgowego zarządu pod rygorem nieważności.
4.Zarząd ROD nie może reprezentować PZD w sprawach zastrzeżonych do kompetencji innych organów PZD.

§ 74
1.W powiatach, gminach, miastach i dzielnicach miast prezydium okręgowego zarządu może powołać i rozwiązać kolegium prezesów zarządów ROD.
2.Kolegia prezesów stanowią forum wymiany doświadczeń i ustalają kierunek współpracy zainteresowanych ROD z samorządem terytorialnym.
3.Zasady funkcjonowania kolegiów prezesów określa Prezydium Krajowej Rady.

Nabycie i wygaśnięcie prawa do działki w ROD

§ 75
Prawo do działki w ROD nabywa się w drodze:
1)ustanowienia prawa do działki,
2)przeniesienia prawa do działki,
3)wstąpienia w stosunek prawny wynikający z prawa do działki.

§ 76
1.Ustanowienie prawa do działki w ROD następuje na podstawie umowy dzierżawy działkowej zawieranej w formie pisemnej pomiędzy PZD a pełnoletnią osobą fizyczną. Umowa może być również zawarta z małżonkiem działkowca, jeżeli żąda ustanowienia prawa do działki wspólnie ze swoim współmałżonkiem.
2.Umowa, o której mowa w ust. 1, nie może być zawarta w celu ustanowienia prawa do więcej niż jednej działki.
3.Przy ustanowieniu prawa do działki uwzględnia się w szczególności ustawowe funkcje ROD i działki, a także miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o działkę.



§ 77
1.Umowę dzierżawy działkowej w imieniu PZD zawiera zarząd ROD reprezentowany na zasadach określonych w § 73 ust. 2, po wyrażeniu zgody na tę czynność przez zarząd ROD w formie uchwały.
2.Do czasu powołania zarządu ROD w nowym (odtworzonym) ROD umowę dzierżawy działkowej w imieniu PZD zawiera prezydium okręgowego zarządu.

§ 78
1.Przeniesienie prawa do działki w ROD następuje w drodze umowy pomiędzy działkowcem a pełnoletnią osobą fizyczną zawartej w formie pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi.
2.Skuteczność przeniesienia praw do działki zależy od zatwierdzenia przez PZD.
3.PZD składa oświadczenie w przedmiocie zatwierdzenia przeniesienia praw do działki w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania pisemnego wniosku o zatwierdzenie; bezskuteczny upływ tego terminu jest jednoznaczny z zatwierdzeniem przeniesienia praw do działki.
4.We wniosku, o którym mowa w ust. 3, działkowiec obowiązany jest wskazać uzgodnioną przez strony umowy, o której mowa w ust. 1, wysokość uzgodnionego pomiędzy stronami wynagrodzenia za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty.

§ 79
1.Odmowa zatwierdzenia przeniesienia praw do działki może nastąpić z ważnych powodów i jest sporządzana w formie pisemnej z uzasadnieniem pod rygorem nieważności.
2.PZD może również odmówić zatwierdzenia przeniesienia praw do działki, jeżeli jednocześnie wskaże osobę, na rzecz której może nastąpić takie przeniesienie; osoba ta składa pisemne oświadczenie o gotowości zapłaty na rzecz działkowca wynagrodzenia w wysokości wskazanej we wniosku, o którym mowa w § 78 ust. 3, w terminie 2 tygodni od dnia wskazania. Bezskuteczny upływ terminu jest równoznaczny z uwzględnieniem wniosku.
3.Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku przeniesienia praw do działki na rzecz osoby bliskiej.

§ 80
1.Oświadczenie o zatwierdzeniu albo odmowie zatwierdzenia przeniesienia praw do działki w imieniu PZD składa zarząd ROD w formie uchwały.
2.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, doręcza się obu stronom umowy za pokwitowaniem lub przesyła listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.



§ 81
1.W razie śmierci działkowca prawo do działki, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada drugiemu małżonkowi.
2.Jeżeli małżonek zmarłego działkowca nie posiadał prawa do działki, może w terminie 6 miesięcy od dnia śmierci małżonka złożyć oświadczenie woli o wstąpieniu w stosunek prawny wynikający z tego prawa, pod rygorem wygaśnięcia prawa do działki.
3.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, składa się do właściwego zarządu ROD.
4.Na podstawie oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, zarząd ROD podejmuje uchwałę o wstąpieniu małżonka w stosunek prawny wynikający z prawa do działki po zmarłym działkowcu.
5.Odpis uchwały, o której mowa w ust. 4, doręcza się zainteresowanemu.

§ 82
1.PZD może oddać działkę w bezpłatne używanie instytucjom prowadzącym działalność społeczną, oświatową, kulturalną, wychowawczą, rehabilitacyjną, dobroczynną lub opieki społecznej.
2.Oddanie działki w bezpłatne używanie instytucjom, o których mowa w ust.1, następuje na podstawie umowy według wzoru określonego przez Krajową Radę PZD.
3.Postanowienia § 77 stosuje się odpowiednio.

§ 83
1.Prawo do działki w ROD wygasa z chwilą:
1)rozwiązania umowy za zgodą obu stron albo upływu terminu wypowiedzenia;
2)śmierci działkowca, o ile ustawa nie stanowi inaczej;
3)likwidacji części ROD, na której znajduje się działka;
4)likwidacji ROD;
5)w innych przypadkach przewidzianych w ustawie.
2.Wygaśnięcie prawa do działki w ROD stwierdza w formie uchwały:
1)zarząd ROD - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1- 3,
2)prezydium okręgowego zarządu - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.

§ 84
1.Rozwiązanie umowy za zgodą obu stron następuje na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy PZD a działkowcem.
2.W porozumieniu, o którym mowa w ust. 1, określa się w szczególności termin rozwiązania umowy i wydania działki zarządowi ROD. Porozumienie może określać warunki zapłaty i wysokość wynagrodzenia za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty stanowiące własność działkowca.
3.Postanowienia § 77 stosuje się odpowiednio.

§ 85
1.PZD może wypowiedzieć umowę, nie później niż na miesiąc naprzód, na koniec miesiąca kalendarzowego, jeżeli działkowiec:
1)pomimo pisemnego upomnienia nadal korzysta z działki lub altany w sposób sprzeczny z przepisami ustawy lub regulaminem, niszczy infrastrukturę ogrodową albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi ogrodowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych działek lub
2)wybudował, nadbudował lub rozbudował na terenie działki altanę lub inny obiekt z naruszeniem przepisów prawa stwierdzonym przez właściwy organ administracji publicznej,
3)jest w zwłoce z zapłatą opłat ogrodowych lub opłat związanych z utrzymaniem działki na rzecz stowarzyszenia ogrodowego za korzystanie z działki co najmniej przez 6 miesięcy pomimo uprzedzenia go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub
4)oddał działkę lub jej część osobie trzeciej do płatnego lub bezpłatnego używania.
2.Wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na piśmie pod rygorem nieważności. Wypowiedzenie określa przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie.
3.Postanowienia § 77 stosuje się odpowiednio.

§ 86
1.W razie wygaśnięcia prawa do działki w ROD na skutek wypowiedzenia umowy, warunki zapłaty i wysokość wynagrodzenia za znajdujące się na działce nasadzenia, urządzenia i obiekty stanowiące własność działkowca ustala się w drodze pisemnego porozumienia pomiędzy PZD i działkowcem. Postanowienie § 77 stosuje się odpowiednio.
2.W razie braku porozumienia, o którym mowa w ust. 1, PZD może w trybie procesu żądać sprzedaży nasadzeń, urządzeń i obiektów w drodze licytacji sądowej. Postanowienie sądu o przysądzeniu własności nasadzeń, urządzeń i obiektów jest równoznaczne z ustanowieniem prawa do działki przez PZD.
3.Na podstawie postanowienia sądu, o którym mowa w ust. 2, zarząd ROD w drodze uchwały stwierdza ustanowienie prawa do działki.
4.Odpis uchwały, o której mowa w ust. 3, doręcza się zainteresowanemu.

§ 87
1.W razie śmierci działkowca prawo do działki w ROD wygasa w następstwie niedokonania czynności, o której mowa w § 81 ust. 2.
2.W przypadku, o którym mowa w ust. 1, prawo do działki ustanawiane jest na rzecz osoby bliskiej zmarłego, która w terminie 3 miesięcy od wygaśnięcia prawa do działki zgłosiła wniosek o ustanowienie prawa do działki po zmarłym.
3.Ustanowienie prawa do działki na rzecz osoby bliskiej zmarłego działkowca nie może nastąpić przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
4.W razie śmierci działkowca niepozostającego w związku małżeńskim, przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio, z tym że terminy, o których mowa w tych ustępach, wynoszą 6 miesięcy od dnia śmierci działkowca.
5.W przypadku zgłoszenia wniosku przez kilka osób bliskich, ustanowienie prawa do działki następuje na rzecz tej osoby bliskiej wskazanej w orzeczeniu sądowym. Postanowienia § 86 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

§ 88
1.W przypadku wygaśnięcia prawa do działki w ROD w związku z likwidacją ROD lub jego części na warunkach określonych w art. 21 lub art. 24 ust. 3 lub art. 26 ustawy, działkowcowi przysługuje prawo do działki zamiennej pod warunkiem zgłoszenia do PZD odpowiedniego żądania.
2.Żądanie, o którym mowa w ust. 1, działkowiec składa na piśmie najpóźniej w terminie 3 miesięcy od dnia likwidacji ROD lub jego części do właściwego prezydium okręgowego zarządu.
3.Prawo do działki zamiennej ustanawiane jest na zasadach określonych w § 77.

Komisja rewizyjna ROD

§ 89
1.Działalność kontrolną w ROD prowadzi komisja rewizyjna.
2.Komisja rewizyjna ROD składa się z 3 - 9 członków.
3.Liczbę członków komisji rewizyjnej ustala walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze w granicach określonych w ust. 2.

§ 90
1.Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
2.Posiedzenia komisji rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.
3.Uchwały komisji rewizyjnej są ważne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów jej członków przy udziale przewodniczącego lub jego zastępcy.

§ 91
1.Komisja rewizyjna dokonuje, co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym, kontroli i oceny działalności zarządu ROD, w tym finansowej.
2.Komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę z własnej inicjatywy, na polecenie okręgowej komisji rewizyjnej albo na wniosek prezydium okręgowego zarządu.
§ 92
1.Dla oceny działalności zarządu ROD komisja rewizyjna przeprowadza kontrole obejmujące wykonanie uchwał walnego zebrania dotyczących planu pracy poprzez ustosunkowanie się do wykonania preliminarza i sporządzonego przez zarząd ROD sprawozdania merytorycznego i finansowego.
2.Wyniki kontroli oraz ocenę rocznej działalności zarządu ROD komisja rewizyjna przedstawia wraz z wnioskami na walnym zebraniu. Ocena za okres kadencji przedstawiana jest na walnym zebraniu sprawozdawczo – wyborczym z wnioskiem w sprawie absolutorium dla ustępującego zarządu ROD.
3.Wyniki kontroli, o których mowa w ust.1, wraz z wnioskami komisja przedstawia na posiedzeniu zarządu ROD.
4.Protokoły kontroli oraz wnioski komisja rewizyjna przekazuje zarządowi ROD w terminie 14 dni od daty przeprowadzenia kontroli, a w razie stwierdzenia uchybień także okręgowemu zarządowi.

§ 93
Szczegółowy tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin komisji rewizyjnych PZD uchwalany przez Krajową Komisję Rewizyjną.

ROZDZIAŁ VII
Koło członkowskie PZD

§ 94
1.Koło członkowskie jest jednostką organizacyjną PZD tworzoną przez członków współdziałających.
2.Koło członkowskie korzysta z osobowości prawnej PZD.
3.Na zasadach określonych w niniejszym statucie, koło członkowskie zarządza majątkiem trwałym oraz rozporządza środkami finansowymi i majątkiem ruchomym pozostającymi w jego dyspozycji.

§ 95
1.Decyzję o powołaniu koła członkowskiego i ustaleniu jego obszaru działania podejmuje okręgowy zarząd.
2.Decyzję o likwidacji, połączeniu lub zmianie obszaru działania koła członkowskiego podejmuje okręgowy zarząd.
3.Koło członkowskie staje się jednostką organizacyjną PZD z chwilą wpisania do Rejestru Jednostek PZD.

Walne zebranie koła członkowskiego

§ 96
1.Najwyższym organem PZD w kole członkowskim jest walne zebranie (konferencja delegatów).
2.Do walnego zebrania (konferencji delegatów) koła członkowskiego stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące walnego zebrania (konferencji delegatów) ROD.

Zarząd koła członkowskiego

§ 97
1.Zarząd koła członkowskiego prowadzi sprawy koła członkowskiego.
2.Do zarządu koła członkowskiego stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące zarządu ROD z zachowaniem postanowień poniższych.

§ 98
Zarząd koła członkowskiego prowadzi sprawy koła członkowskiego polegające na realizacji zadań koniecznych do zapewnienia bieżącego funkcjonowania koła członkowskiego (sprawy zwykłego zarządu), a w szczególności:
1)realizuje obowiązki wynikające z prawa powszechnie obowiązującego,
2)wspiera członków w ich staraniach o zawarcie umowy dzierżawy działkowej,
3)wspiera inicjatywy okręgowego zarządu podejmowane w celu utworzenia ROD,
4)realizuje uchwały walnego zebrania,
5)przyjmuje w poczet członków współdziałających,
6)czuwa nad przestrzeganiem przepisów związkowych przez członków współdziałających,
7)prowadzi i odpowiednio zabezpiecza dokumentację koła, w tym dotyczącą członków współdziałających,
8)prowadzi ewidencję członków współdziałających,
9)rozpatruje i załatwia skargi dotyczące wypełniania przez członków współdziałających ich obowiązków wynikających z przepisów związkowych,
10)zarządza majątkiem trwałym i utrzymuje go w należytym stanie,
11)rozporządza majątkiem ruchomym pozostającym w dyspozycji koła,
12)gospodaruje i rozporządza środkami finansowymi przeznaczonymi na potrzeby koła w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i planem finansowym uchwalonym przez walne zebranie,
13)pobiera składki członkowskie i inne należności,
14)terminowo reguluje zobowiązania koła,
15)terminowo rozlicza i odprowadza należności wewnątrzorganizacyjne do organu wyższego stopnia według zasad ustalonych przez Krajową Radę.

Działalność kontrolna w kole członkowskim

§ 99
1.Działalność kontrolną w kole członkowskim prowadzi komisja rewizyjna koła członkowskiego albo okręgowa komisja rewizyjna.
2.Jeżeli walne zebranie (konferencja delegatów) koła członkowskiego nie powoła komisji rewizyjnej (ze względu na niewystarczająca ilość członków współdziałających w kole), działalność kontrolną w kole prowadzi właściwa okręgowa komisja rewizyjna za pośrednictwem trzyosobowego zespołu kontrolnego powoływanego spośród jej członków.
3.Do komisji rewizyjnej koła członkowskiego (zespołu kontrolnego) stosuje się odpowiednio postanowienia statutu dotyczące komisji rewizyjnej ROD.

ROZDZIAŁ VIII
Jednostka terenowa PZD

Zasady ogólne

§ 100
1.Jednostka terenowa PZD, zwana dalej okręgiem, działa na rzecz i w interesie członków PZD oraz ROD i kół członkowskich na obszarze swego działania.
2.Okręg korzysta z osobowości prawnej PZD.
3.Na zasadach określonych w niniejszym statucie, okręg zarządza majątkiem trwałym oraz rozporządza środkami finansowymi i majątkiem ruchomym pozostającymi w jego dyspozycji.

§ 101
1.Decyzję o powołaniu okręgu i ustaleniu jego obszaru działania podejmuje Krajowa Rada.
2.Decyzję o likwidacji, połączeniu lub zmianie obszaru działania okręgu podejmuje Krajowa Rada.
3.Okręg staje się jednostką organizacyjną PZD z chwilą wpisania do Rejestru Jednostek PZD.

Okręgowy Zjazd Delegatów

§ 102
1.Najwyższym organem PZD w okręgu jest okręgowy zjazd delegatów.
2.Prawo uczestniczenia w okręgowym zjeździe delegatów mają delegaci ROD i kół członkowskich, wybrani na walnych zebraniach (konferencjach delegatów) sprawozdawczo – wyborczych, z zastrzeżeniem § 103 lub § 110 ust. 6.
3.W okręgowych zjazdach delegatów biorą udział z głosem doradczym członkowie ustępujących władz okręgu nie będący delegatami oraz przedstawiciele organów wyższego stopnia.
4.Okręgowy zjazd delegatów ma prawo wybrać w skład organów, określonych w § 108 pkt 4, każdego członka mającego prawo do udziału w zjeździe.

§ 103
1.W okręgach posiadających ponad 25000 członków delegaci na okręgowy zjazd delegatów mogą być wybierani na rejonowych konferencjach przedzjazdowych.
2.Prawo uczestniczenia w rejonowych konferencjach przedzjazdowych mają delegaci wybrani na walnych zebraniach (konferencjach delegatów).
3.Decyzję o odbywaniu rejonowych konferencji przedzjazdowych podejmuje okręgowy zarząd w drodze uchwały, określając w niej podział okręgu na rejony oraz ilość delegatów wybieranych przez te konferencje na okręgowy zjazd.
4.Wybór delegatów na okręgowy zjazd odbywa się w sposób jednolity w całym okręgu – bezpośrednio na walnych zebraniach (konferencjach delegatów) albo na rejonowych konferencjach przedzjazdowych.

§ 104
Okręgowy zjazd delegatów może być:
1)zwyczajny,
2)nadzwyczajny.

§ 105
1.Zwyczajny okręgowy zjazd zwołuje okręgowy zarząd w ostatnim roku kadencji.
2.Ostateczny termin odbycia zwyczajnych okręgowych zjazdów ustala Krajowa Rada.

§ 106
Nie zwołanie zwyczajnego okręgowego zjazdu w terminie określonym w § 105 ust. 2, stanowi podstawę do jego zwołania przez Krajową Radę.

§ 107
O terminie, miejscu i porządku obrad okręgowego zjazdu okręgowy zarząd zawiadamia pisemnie - za pośrednictwem poczty lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem – wybranych delegatów na co najmniej 14 dni przed terminem okręgowego zjazdu. Postanowienie § 60 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 108
Do zwyczajnego okręgowego zjazdu należy:
1)wytyczanie kierunków działalności PZD na terenie okręgu,
2)rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdań z działalności okręgowego zarządu i okręgowej komisji rewizyjnej za okres kadencji oraz udzielenie absolutorium ustępującemu okręgowemu zarządowi,
3)uchwalenie programu działania okręgu,
4)ustalenie liczby i wybór członków okręgowego zarządu i okręgowej komisji rewizyjnej oraz wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów PZD,
5)rozpatrzenie wniosków, zgłoszonych na zjeździe i podjęcie stosownych uchwał zgodnie z niniejszym statutem,
6)rozpatrzenie wszystkich innych spraw, dotyczących ROD na terenie okręgu, nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów PZD.

§ 109
1.Naruszenie postanowień statutu dotyczących zwołania i obowiązków okręgowego zjazdu może stanowić podstawę do stwierdzenia jego nieważności.
2.W przypadku nie dokonania wyboru organów, o których mowa w § 108 pkt 4, okręgowy zjazd jest nieważny.
3.Stwierdzenie nieważności okręgowego zjazdu należy do Krajowej Rady.

§ 110
1.Nadzwyczajny okręgowy zjazd delegatów zwołuje się w razie konieczności rozpatrzenia spraw należących do kompetencji zwyczajnego okręgowego zjazdu.
2.Do nadzwyczajnego okręgowego zjazdu należy rozpoznanie spraw, dla których został zwołany.
3.Nadzwyczajny okręgowy zjazd zwołuje okręgowy zarząd z własnej inicjatywy lub na żądanie Krajowej Rady. Okręgowy zarząd może go również zwoływać na wniosek okręgowej komisji rewizyjnej, uchwalony większością 2/3 głosów jej składu.
4.Nadzwyczajny okręgowy zjazd zwołuje się w ciągu 3 miesięcy od daty zgłoszenia żądania. Postanowienie § 106 stosuje się odpowiednio.
5.Nadzwyczajny okręgowy zjazd zwołany w trybie i na zasadach określonych statutem, może podejmować uchwały wyłącznie w sprawach, dla których został zwołany i uwidocznionych w zawiadomieniach dostarczonych delegatom.
6.Zasady wyboru delegatów na nadzwyczajny okręgowy zjazd delegatów ustala każdorazowo Prezydium Krajowej Rady.

Okręgowy Zarząd

§ 111
1.Okręgowy zarząd prowadzi sprawy okręgu.
2.Okręgowy zarząd reprezentuje PZD w zakresie i na zasadach określonym niniejszym statutem.
3.Okręgowy zarząd składa się z 19 - 39 członków.
4.Liczbę członków okręgowego zarządu ustala okręgowy zjazd delegatów w granicach określonych w ust. 3.

§ 112
1.Okręgowy zarząd wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa (wiceprezesów), sekretarza i skarbnika.
2.Prezes kieruje i odpowiada za całokształt prac okręgowego zarządu.
3.Wiceprezes odpowiada za powierzone dziedziny działalności okręgowego zarządu oraz zastępuje prezesa w pełnieniu obowiązków. W przypadku wyboru więcej niż jednego wiceprezesa, okręgowy zarząd powołuje pierwszego wiceprezesa zastępującego prezesa w pełnieniu obowiązków.
4.Sekretarz odpowiada za dokumentowanie działalności okręgowego zarządu.
5.Skarbnik odpowiada za prowadzenie spraw finansowych i dokumentacji finansowej okręgowego zarządu.

§ 113
1.Okręgowy zarząd powołuje ze swego grona prezydium.
2.Prezydium składa się z 7 - 11 członków okręgowego zarządu, w tym z prezesa, wiceprezesa (wiceprezesów), sekretarza i skarbnika.
3.Prezydium dokonuje podziału obowiązków pomiędzy swoich członków, z uwzględnieniem § 112 ust. 2-5.

§ 114
1.Posiedzenia okręgowego zarządu zwołuje prezes lub zastępujący go wiceprezes. Posiedzenie należy także zwołać w terminie trzydziestu dni od złożenia pisemnego żądania przez okręgową komisję rewizyjną, Krajową Radę lub co najmniej 1/3 liczbę członków okręgowego zarządu.
2.Posiedzeniu okręgowego zarządu przewodniczy prezes lub zastępujący go wiceprezes.
3.Posiedzenia okręgowego zarządu powinny odbywać się co najmniej trzy razy w roku.
4.Tryb pracy okręgowego zarządu określa regulamin uchwalony przez okręgowy zarząd. Regulamin podlega rejestracji przez Krajową Radę.

§ 115
1.Okręgowy zarząd prowadzi sprawy okręgu, działa na rzecz ROD oraz współpracuje z organami samorządu terytorialnego i terenową administracją rządową z obszaru działania okręgu w zakresie tworzenia, funkcjonowania i rozwoju ROD.
2.Do okręgowego zarządu należy w szczególności:
1)udzielanie pomocy zarządom ROD w zakresie spraw określonych w § 72,
2)podejmowanie inicjatyw w celu tworzenia i rozwoju ROD,
3)gospodarowanie i rozporządzanie środkami finansowymi okręgu,
4)zarządzanie majątkiem trwałym i utrzymywanie go w należytym stanie,
5)rozporządzanie majątkiem ruchomym pozostającymi w dyspozycji okręgu,
6)sprawowanie nadzoru nad zarządami ROD i kołami członkowskimi w zakresie wypełniania ich obowiązków,
7)udzielanie zgody zarządom ROD na działanie przekraczające zakres zwykłego zarządu, z wyłączeniem spraw określonych w § 140 ust. 2 pkt 13,
8)podejmowanie działań w celu uzyskania i rozliczenia dotacji celowej ze środków publicznych,
9)prowadzenie inwestycji związanych z zakładaniem i modernizacją ROD,
10)sprawowanie nadzoru nad zarządami ROD w zakresie zgodnego z regulaminem ROD zagospodarowania ogrodu,
11)rozpatrywanie i załatwianie skarg dotyczących działalności zarządów ROD oraz zagospodarowania ROD,
12)stwierdzanie nieważności walnych zebrań (konferencji delegatów),
13)zmienianie, uchylanie lub stwierdzanie nieważności uchwał walnych zebrań (konferencji delegatów),
14)zmienianie, uchylanie lub stwierdzanie nieważności uchwał zarządów ROD,
15)zawieszanie lub odwoływanie zarządów ROD lub ich członków oraz powoływanie zarządów komisarycznych ROD, a także stwierdzanie wygaśnięcia mandatów członków zarządów ROD,
16)zatwierdzanie planów zagospodarowania nowych oraz zmian planów zagospodarowania istniejących ogrodów,
17)podejmowanie uchwał w sprawie łączenia lub podziału ROD,
18)podejmowanie uchwał w sprawie czasowego zajęcia terenu ROD,
19)opiniowanie żądań właścicieli nieruchomości w zakresie likwidacji całości lub części ROD,
20)terminowe rozliczanie i odprowadzanie należnej składki członkowskiej i innych należności wewnątrzorganizacyjnych do organu wyższego stopnia,
21)organizowanie i prowadzenie ośrodków szkolenia oraz ośrodków finansowo-księgowych dla ROD,
22)prowadzenie Rejestru Członków Organów PZD w części dotyczącej członków organów ROD z obszaru działania okręgu,
23)uchwalanie rocznych planów pracy i preliminarzy finansowych, okresowe dokonywanie ocen wykonania tych planów,
24)zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu pracy,
25)zatwierdzenie sprawozdania finansowego okręgu,
26)przyjmowanie rocznych zbiorczych preliminarzy finansowych i sprawozdań finansowych ROD,
27)rozpatrywanie sprawozdań i wniosków prezydium okręgowego zarządu oraz podejmowanie stosownych uchwał,
28)ustalanie zasad wyboru delegatów na okręgowy zjazd PZD.
3.Postanowienia ust. 2 dotyczące ROD stosuje się odpowiednio do kół członkowskich.

§ 116
1.Prezydium występuje w imieniu okręgowego zarządu, prowadząc sprawy i wykonując zadania określone w § 115 (za wyjątkiem pkt 23-2Cool oraz w innych postanowieniach niniejszego statutu odnoszących się do prezydium.
2.Prezydium podejmuje decyzje w formie i na zasadach określonych w § 46.

§ 117
1.W zakresie swoich kompetencji określonych niniejszym statutem okręgowy zarząd samodzielnie reprezentuje PZD, w tym w sprawach sądowych, administracyjnych i podatkowych. W tym zakresie okręgowy zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe w imieniu PZD.
2.Okręgowy zarząd może przejąć prowadzenie spraw i postępowań sądowych, administracyjnych i podatkowych prowadzonych przez zarząd ROD lub zarząd koła członkowskiego.
3.Do składania oświadczeń woli w zakresie określonym w ust. 1 i 2, w tym ustanawiania pełnomocników procesowych, konieczne jest współdziałanie:
1)prezesa okręgowego zarządu z innym członkiem prezydium okręgowego zarządu albo,
2)wiceprezesa (pierwszego wiceprezesa) ze skarbnikiem albo sekretarzem okręgowego zarządu.

§ 118
1.Okręgowy zarząd może tworzyć delegatury rejonowe jako swoje jednostki pomocnicze mające na celu usprawnienie działania okręgowego zarządu, obsługi statutowej członków oraz ułatwienie współpracy okręgu z ROD i kołami członkowskimi.
2.Na obszarze swojego działania delegatury rejonowe występują w imieniu okręgowego zarządu, prowadząc sprawy i wykonując zadania określone w § 115 pkt 1, 11 i 21. Delegatury rejonowe opiniują sprawy określone w § 115 pkt 2, 6 - 10 oraz 17 - 19.
3.Decyzję o powołaniu i rozwiązaniu delegatury rejonowej oraz o ustaleniu jej obszaru działania podejmuje okręgowy zarząd.
4.Delegatura rejonowa składa się z co najmniej 3 członków okręgowego zarządu z obszaru działania danej delegatury rejonowej, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego.
5.Obsługę merytoryczną i finansową delegatury rejonowej prowadzi okręgowy zarząd.

Okręgowa Komisja Rewizyjna

§ 119
1.Działalność kontrolną w okręgu prowadzi okręgowa komisja rewizyjna.
2.Okręgowa komisja rewizyjna składa się z 5 - 11 członków.
3.Liczbę członków okręgowej komisji rewizyjnej ustala okręgowy zjazd delegatów w granicach określonych w ust. 2.

§ 120
1.Okręgowa komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
2.Posiedzenia komisji rewizyjnej zwołuje i prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.
3.Uchwały okręgowej komisji rewizyjnej są ważne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów jej członków przy udziale przewodniczącego lub jego zastępcy.

§ 121
1.Okręgowa komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę działalności statutowej okręgowego zarządu co najmniej dwa razy w roku.
2.Z zastrzeżeniem przypadku o którym mowa w § 99 ust 2, okręgowa komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę działalności ROD i kół członkowskich w miarę potrzeby.
3.Okręgowa komisja rewizyjna bada i opiniuje sprawozdania finansowe okręgowego zarządu oraz zbiorcze sprawozdania finansowe z ROD i kół członkowskich.
4.Okręgowa komisja rewizyjna przeprowadza kontrole z własnej inicjatywy, na polecenie Krajowej Komisji Rewizyjnej. Okręgowa komisja rewizyjna może przeprowadzić kontrolę na wniosek prezydium okręgowego zarządu.
5.Okręgowa komisja rewizyjna nadzoruje komisje rewizyjne ROD i kół członkowskich.

§ 122
Do okręgowej komisji rewizyjnej należy ponadto:
1)kontrola dochodów i wydatków okręgowego zarządu,
2)ocena wyników rocznej działalności statutowej i finansowej okręgowego zarządu,
3)analiza i ocena działalności finansowej ROD i kół członkowskich,
4)opracowywanie sprawozdań i wniosków na okręgowy zjazd delegatów oraz stawianie wniosku w sprawie udzielenia okręgowemu zarządowi absolutorium.

§ 123
Szczegółowy tryb działania komisji rewizyjnej określa regulamin komisji rewizyjnych uchwalany przez Krajową Komisję Rewizyjną.

ROZDZIAŁ IX
Jednostka krajowa PZD

Zasady ogólne

§ 124
1.Jednostka krajowa PZD działa na rzecz i w interesie wszystkich członków PZD oraz ROD i pozostałych jednostek organizacyjnych PZD.
2.Jednostka krajowa PZD korzysta z osobowości prawnej PZD.

Krajowy Zjazd Delegatów

§ 125
1.Najwyższym organem PZD jest Krajowy Zjazd Delegatów.
2.Prawo uczestniczenia w Krajowym Zjeździe Delegatów mają delegaci wybrani na okręgowych zjazdach delegatów, z zastrzeżeniem § 130 ust. 4.
3.W Krajowym Zjeździe Delegatów biorą udział z głosem doradczym członkowie ustępujących władz krajowych nie będący delegatami.
4.Krajowy Zjazd Delegatów ma prawo wybrać w skład organów, określonych w § 129 pkt 4, każdego członka mającego prawo do udziału w zjeździe.

§ 126
Krajowy Zjazd Delegatów może być:
1)zwyczajny,
2)nadzwyczajny.

§ 127
Zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwołuje Krajowa Rada w ostatnim roku kadencji.

§ 128
O terminie, miejscu i porządku obrad Krajowego Zjazdu Delegatów Krajowa Rada zawiadamia pisemnie - za pośrednictwem poczty lub doręczając zawiadomienie bezpośrednio za pokwitowaniem – wybranych delegatów na co najmniej 14 dni przed terminem Krajowego Zjazdu Delegatów. Postanowienie § 60 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 129
Do zwyczajnego Krajowego Zjazdu Delegatów należy:
1)rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdań za okres kadencji z działalności Krajowej Rady i Krajowej Komisji Rewizyjnej oraz udzielenie absolutorium ustępującej Krajowej Radzie,
2)uchwalenie statutu PZD lub jego zmian,
3)uchwalenie programu działania PZD,
4)ustalenie liczby i wybór członków Krajowej Rady i Krajowej Komisji Rewizy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Montana




Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:36, 29 Gru 2014    Temat postu:

Póki co rejestracja statutu jest pod dużym znakiem zapytania????
Zastrzeżenia są począwszy od trybu uchwalenia ,po przez treść, a kończywszy na ostatnim zapisie ,że wchodzi w życie z dniem uchwalenia"Jeżeli KRS będzie zgodny ze stanowiskiem-opinią organu nadzorującego to może być ciekawie Wink Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Montana




Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 0:00, 13 Sty 2015    Temat postu:

No i stało się

Dn. 7 stycznia Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy odmówił rejestracji zmiany Statutu PZD. Głowny argument to niestatutowy tryb uchwalenia zmiany - delegacji na okręgowe zgromadzenia powinni być wybrani przez zgromadzenia ROD, a nie wskazani uchwałą KR PZD.

Sąd podzielił również wszystkie uwagi m.st. Warszawy co do niezgodności przepisów zmiany Statutu z Prawem o stowarzyszeniach, ale nawet nie rozwinął tej kwestii w powodu głównej podstawy oddalenia
Chyba nie muszę dodawać ,że w tej sytuacji wszystkie uchwały podjęte na podstawie nowego statutu z mocy prawa są nieważne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Wto 10:41, 13 Sty 2015    Temat postu:

Będzie następny zjazd i dokona poprawek, pozdrawiam Antoni

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Montana




Dołączył: 26 Mar 2013
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:01, 13 Sty 2015    Temat postu:

No będzie jak zdążą .Pozostało niewiele czasu ale przy dobrej organizacji jest to wykonalne,zresztą PZD nie ma innego wyjścia.Ale póki co najpierw muszą odbyć się walne zebrania we wszystkich ogrodach na których dokona się wyboru delegatów ,okręgowe zjazdy i jak starczy czasu to Krajowy Zjazd na którym ponownie zaklepiecie to co podadzą wam na tacy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Janusz




Dołączył: 25 Mar 2009
Posty: 2873
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 55 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: śląsk

PostWysłany: Wto 16:20, 13 Sty 2015    Temat postu:

Montana- spokojnie, ja już tyle przeżyłem i żyję. Warszawa ma się dobrze,ogrody były są i będą nawet takich życzliwych jak Ty.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna -> Zarządzenia PZD Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13  Następny
Strona 5 z 13

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
 
 
Regulamin