Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna
 
Rejestracja
 
Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj
 
Projekt nowej ustawy o Rodzinnych Ogrodach Działkowych
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 35, 36, 37  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna -> Zarządzenia PZD
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jadwiga




Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask

PostWysłany: Sob 20:26, 11 Sty 2014    Temat postu:

A co będzie jak mają dobre statuty i regulaminy i kiedy biedą Walne Zebrania ??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin2
Administrator



Dołączył: 24 Maj 2008
Posty: 4265
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 35 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 8:55, 12 Sty 2014    Temat postu:

Ogrody muszą spełniać wymogi jakie stawia ustawa nowa o Rodzinnych Ogrodach Działkowych, pozdrawiam Antoni
Zebrania moim zdaniem można zwoływać już w lutym, jak wyślemy zawiadomienia 24 stycznia, pozdrawiam Tomek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 20:50, 12 Sty 2014    Temat postu:

Jadwiga proszę zapoznać się z tym tekstem, ta ustawa ma określony termin wejścia w życie, ten przepis dotyczy ustaw które nie mają terminu.
Są ustawy które są ogłaszane wcześniej w dzienniku ustaw a termin mają dużo późniejszy wejścia w życie. Są ustawy które nie wchodzą w całości tylko etapami, to musi być zapisane w ustawie. Dlatego zapisano w naszej ustawie 19 stycznia 2014r

Proces legislacyjny

Zgodnie z obowiązującą konstytucją podmiotami uprawnionymi do występowania z inicjatywą ustawodawczą są: prezydent, rząd, Senat, posłowie (grupa co najmniej 15 posłów lub komisja sejmowa), a także grupa co najmniej 100 tysięcy obywateli. W zależności od tego, kto wystąpił z inicjatywą ustawodawczą, projekt ustawy określamy jako projekt prezydencki, rządowy, senacki, poselski bądź obywatelski. Projekt ustawy może zawierać zmiany w obowiązującej ustawie - to znaczy nowelizować ją lub stanowić propozycję uchwalenia zupełnie nowej ustawy.
W Sejmie sposób postępowania z wniesionym projektem, czyli procedurę ustawodawczą, określa Konstytucja RP i Regulamin Sejmu RP. Projekty ustaw Sejm uchwala w trzech czytaniach. Do końca drugiego czytania wnioskodawca ma prawo wycofać projekt. Zasadą jest, że pierwsze czytanie odbywa się na posiedzeniu właściwej komisji.
Przedstawiciel autorów projektu (wnioskodawców) prezentuje projekt na forum komisji, która przystępuje do jego szczegółowej analizy.
Ważne projekty ustaw, dotyczące między innymi zmian ustrojowych w państwie, praw i wolności obywateli, prawa wyborczego, kodeksów oraz podatków i finansów, muszą być zaprezentowane przez wnioskodawcę najpierw sejmowi. Wnioskodawca przedstawia komisji lub izbie uzasadnienie konieczności uchwalenia ustawy oraz oświadczenie o jej zgodności z prawem Unii Europejskiej, po czym projekt staje się przedmiotem ogólnej debaty dotyczącej jego założeń.
Jeżeli projekt był przedmiotem debaty w Sejmie, zostaje przekazany do szczegółowej analizy właściwym komisjom sejmowym. Komisje mogą poprawiać bądź całkowicie zmieniać poszczególne artykuły ustawy. W pracach komisji często uczestniczą eksperci, to znaczy osoby będące specjalistami w dziedzinie, której ustawa dotyczy. Posiedzenia komisji są otwarte dla przedstawicieli mediów.
Po zakończeniu pierwszego czytania projektu ustawy komisja wybiera sprawozdawcę, który przedstawia na posiedzeniu plenarnym izby sprawozdanie komisji, czyli uzgodnione stanowisko w sprawie danej inicjatywy ustawodawczej.
Rozpoczyna się następnie procedura drugiego czytania, która obejmuje możliwość zgłaszania przez posłów, Radę Ministrów lub wnioskodawców dodatkowych poprawek do przedstawionego sprawozdania.
Jeżeli w trakcie drugiego czytania zgłoszone zostaną poprawki i wnioski, co do których wcześniej komisja nie zajęła stanowiska, projekt zostaje ponownie przekazany do tej komisji w celu rozpatrzenia nowych propozycji.
Komisja ocenia zgłoszone w czasie drugiego czytania projektu propozycje i wnioski przy udziale ich autorów oraz opracowuje tak zwane dodatkowe sprawozdanie.
Poseł sprawozdawca referuje stanowisko komisji na posiedzeniu plenarnym, po czym Sejm przystępuje do głosowania. Jest to tak zwane trzecie czytanie projektu ustawy. Izba głosuje nad każdym zgłoszonym wnioskiem, odrzucając go bądź przyjmując.
Sejm uchwala ustawy zwykłą większością głosów (więcej głosów jest za niż przeciw) w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Kolejność głosowania jest następująca:
– głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie projektu w całości (jeżeli taki wniosek został postawiony),
- głosowanie nad poprawkami do poszczególnych artykułów, przy czym w pierwszej kolejności głosuje się nad poprawkami, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,
- głosowanie nad projektem w całości, w brzmieniu zaproponowanym przez komisje ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

Uchwalona przez Sejm ustawa jest przekazywana do Senatu. Tryb postępowania z ustawą w Senacie, podobnie jak w Sejmie, określa Konstytucja RP i Regulamin Senatu RP. Ustawa przesyłana jest do właściwej komisji senackiej (jednej lub kilku), która w terminie nie dłuższym niż 18 dni opracowuje swoje stanowisko i przedstawia je na forum Senatu w formie sprawozdanie. Następnie ustawa jest przedmiotem obrad Senatu, który ma trzy możliwości decydowania o kształcie ustawy:

1) Senat może odrzucić ustawę w całości; wtedy ustawa jest przekazywana sejmowi z zaznaczeniem, iż Senat nie wyraża zgody na daną ustawę.
2) Senat może przyjąć ustawę bez zmian; wtedy marszałek sejmu przekazuje ustawę prezydentowi do podpisu.
3) Senat może wnieść poprawki do ustawy; wtedy ustawa ponownie trafia do Sejmu, by ten rozpatrzył poprawki wniesione przez senat.
Jeżeli Senat w ciągu 30 dni od dnia przekazania ustawy nie ustosunkuje się do niej, ustawę uznaje się za uchwaloną w brzmieniu przyjętym przez Sejm.
Ostateczna decyzja co do kształtu ustawy należy do Sejmu, który może bezwzględną większością głosów (liczba głosów za jest większa niż suma głosów przeciw i wstrzymujących się) odrzucić proponowane poprawki lub uchwałę Senatu odrzucającą ustawę w całości.
Jeżeli jednak Sejm nie odrzuci poprawek Senatu do ustawy, uważa się je za przyjęte.
Również sprzeciw Senatu co do całości ustawy staje się skuteczny, jeżeli Sejm nie odrzuci go bezwzględną większością głosów .
W takim wypadku postępowanie nad ustawą zostaje zamknięte i prace nad nią mogą ewentualnie toczyć się od początku. Po uchwaleniu ustawy, to znaczy rozpatrzeniu jej przez sejm i senat, marszałek sejmu przekazuje ją do podpisu prezydentowi RP.
Prezydent podpisuje ustawę jeżeli nie budzi ona jego zastrzeżeń i zarządza publikację w "Dzienniku Ustaw".
Ustawa wchodzi w życie po 14 dniach od jej opublikowania, chyba że jest określony inny termin jej wejścia w życie.
Zgodnie z konstytucją prezydent może odmówić podpisania ustawy i w ciągu 21 dni przekazać ją Sejmowi z umotywowanym wnioskiem o ponowne rozpatrzenie (prawo weta) albo zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie zgodności jej postanowień z konstytucją. W sytuacji gdy Trybunał Konstytucyjny orzeknie o zgodności ustawy z konstytucją, prezydent nie może odmówić podpisania ustawy. Jeśli jednak Trybunał Konstytucyjny uzna ustawę za niezgodną z konstytucją, prezydent odmawia podpisania ustawy. Jeśli Trybunał Konstytucyjny uzna za niezgodne z konstytucją tylko poszczególne przepisy ustawy i nie orzeknie, że są one nierozerwalnie związane z ustawą, wyjątkowo prezydent podpisuje ustawę z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne albo zwraca ustawę Sejmowi w celu usunięcia niezgodności. Jeśli prezydent występuje z wetem, ostateczna decyzja co do kształtu ustawy należy do Sejmu, który może odrzucić stanowisko prezydenta (uchwalając ustawę ponownie większością 3/5 głosów).
Nieodrzucenie przez Sejm weta prezydenta powoduje zamknięcie procesu ustawodawczego. Odrzucenie weta prezydenta oznacza, że Sejm nie zgadza się ze zgłaszanymi zastrzeżeniami i domaga się podpisania ustawy. W takim wypadku prezydent jest zobowiązany ustawę podpisać.

Proces powstawania ustawy jest, jak widać, bardzo skomplikowany i z reguły długotrwały. Ponieważ w wielu sprawach decyzje trzeba podejmować bardzo szybko, do procedury uchwalania ustaw została wprowadzona instytucja pilnego projektu ustawy, tak zwana szybka ścieżka legislacyjna. Jej zadaniem jest przyspieszenie i ułatwienie procesu powstawania ustaw. Jeżeli rządowi zależy na szybkim uchwaleniu jego projektu ustawy, może skierować go do Sejmu z zastrzeżeniem, że jest to projekt pilny. Sejm ma obowiązek rozpatrzyć projekt pilny w pierwszej kolejności, Senat musi ustosunkować się do ustawy w ciągu 14 dni, a prezydent może zgłosić zastrzeżenia do ustawy w terminie 7 dni.

Proces powstawania ustawy został przedstawiony w postaci schematu.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez admin1 dnia Nie 21:00, 12 Sty 2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 21:04, 12 Sty 2014    Temat postu:

Prezentacja i ogłaszanie odbywa się poprzez publikacje urzędowe, w których zamieszczone są akty prawne. Są nimi Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Monitor Polski.
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej znajdują się opublikowane ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia Prezydenta RP, Rady Ministrów i poszczególnych ministrów. Z kolei w Monitorze Polskim znajdujemy uchwały Sejmu i wszystkie inne (poza rozporządzeniami) akty prawotwórcze naczelnych organów administracji, wydane na podstawie i w celu wykonania ustawy. Poza tym wydawane są dzienniki urzędowe, odpowiednie dla poszczególnych ministerstw, oraz dzienniki urzędowe województw, w których publikowane są zarządzenia wojewodów i przepisy gminne ogłaszane w ten sposób nakazem prawnym. Przepisy odnoszące się w większości do gminy, a więc uchwały rad gminnych oraz gminne zarządzenia porządkowe, powinny być ogłaszane w formie obwieszczeń wywieszanych w danej miejscowości, aby obywatele tam zamieszkujący mieli możliwość zapoznania się z nimi.
Wraz z ogłoszeniem aktów prawnych należy wspomnieć o zasadzie vacatio legis (łac. vacatio – zwolnienie; lex, legis – prawo). Określa ona czas pomiędzy ogłoszeniem aktu prawnego a dniem wejścia w życie jego postanowień. Zasada ta daje możliwość zapoznania się z treścią wprowadzanego prawa zanim zacznie ono obowiązywać. O wprowadzeniu tej zasady decyduje organ wydający akt prawny.W Polsce akty prawne ogłaszane w Dzienniku Ustaw i Monitorze Polskim wchodzą w życie po 14 dniach od ich opublikowania, chyba że same stanowią inaczej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Nie 21:12, 12 Sty 2014    Temat postu:

Proszę o przeczytanie Jadwigo tych ustaleń, podaję link

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Krystyna




Dołączył: 09 Mar 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole

PostWysłany: Pon 9:06, 13 Sty 2014    Temat postu:

Zasada Vocatio legis dotyczy tylko tych ustaw w których ustawodawca nie podał w ustawie daty wejścia ustawy w życie. W naszej ustawie jest to określone na końcu ustawy, pozdrawiam wszystkich działkowców

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jadwiga




Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask

PostWysłany: Pon 9:32, 13 Sty 2014    Temat postu:

A co znaczy ten zapis??
Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych w art. 4 ust. 1 potwierdza jednoznacznie 14-dniowy lub dłuższy vacatio legis.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jadwiga




Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask

PostWysłany: Pon 9:38, 13 Sty 2014    Temat postu:

Jestem zwykłym działkowcem i już nic nie wiem z tego wszystkiego czytam te wszystkie akty i dzienniki ustaw i chyba pogubiłam się w tym wszystkim. Pozdrawiam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Konwalia




Dołączył: 27 Lut 2011
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pon 9:46, 13 Sty 2014    Temat postu:

Jadwiga tak jest dokładnie że pogubiłaś się w tym wszystkim, a działasz impulsywnie, może masz jakoś urazę do PZD, ale czasami niektóre sprawy trzeba przemilczeć. Pozdrawiam wszystkich nie zależnie od poglądów

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kazimierz




Dołączył: 05 Lip 2008
Posty: 633
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dolny Śląsk

PostWysłany: Pon 9:50, 13 Sty 2014    Temat postu:

Dlatego publikowane są, lub podawane linki do aktów prawnych, z których wynika właściwa interpretacja. Za to m.in. prawnicy biorą pieniądze, aby zwykły śmiertelnik (czytaj - obywatel) nie musiał sobie "łamać głowy", ani "się gubić".

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jerzy




Dołączył: 17 Lut 2009
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POŁUDNIE

PostWysłany: Pon 10:23, 13 Sty 2014    Temat postu:

Jadwiga napisał:
Jestem zwykłym działkowcem i już nic nie wiem z tego wszystkiego czytam te wszystkie akty i dzienniki ustaw i chyba pogubiłam się w tym wszystkim. Pozdrawiam.


Jadwiga, właśnie o to chodzi żebyś Ty, ja, i wielu innych "zwykłych działkowców" czuło się zagubionych, nieporadnych i z nadzieją spoglądało w stronę łaskawej a jedynie słusznej opinii KR.
Jak to Kazimierz pięknie ujął - "aby zwykły śmiertelnik (czytaj - obywatel) nie musiał sobie "łamać głowy", ani "się gubić".

Nie wiem dlaczego przypomniał mi się cytat z powieści "Stąd do wieczności" "...Sr...cie rozkazał król! A dwadzieścia tysięcy królewskich poddanych przykucnęło i zaczęło się nadymać, albowiem w owych czasach słowo króla było prawem".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jadwiga




Dołączył: 01 Lut 2009
Posty: 86
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ślask

PostWysłany: Pon 10:52, 13 Sty 2014    Temat postu:

Dziękuję wszystkim za wyjaśnienie mojego problemu jestem już spokojniejsza.Pozdrawiam Jadwiga.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kazimierz




Dołączył: 05 Lip 2008
Posty: 633
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dolny Śląsk

PostWysłany: Pon 11:11, 13 Sty 2014    Temat postu:

Cytat; "Nie wiem dlaczego przypomniał mi się cytat z powieści "Stąd do wieczności".
A ja wiem; aby komuś przypiąć łatkę. To też "dobry ton"?.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jerzy




Dołączył: 17 Lut 2009
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POŁUDNIE

PostWysłany: Pon 11:20, 13 Sty 2014    Temat postu:

Kazimierz napisał:
Cytat; "Nie wiem dlaczego przypomniał mi się cytat z powieści "Stąd do wieczności".
A ja wiem; aby komuś przypiąć łatkę. To też "dobry ton"?.


Masz racje, daleko temu do dobrego tonu, ale cała gra jest nieuczciwa. Zaczęło się od hasła - "Działkowcy w obronie ogrodów", a powinno być "działkowcy w obronie struktur"!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
admin1
Administrator



Dołączył: 26 Maj 2008
Posty: 18425
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 171 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śląsk

PostWysłany: Pon 14:41, 13 Sty 2014    Temat postu:

Po to jest forum żeby sobie pewne sprawy wyjaśnić, a czasami powiedzieć prawdę, jak by wszyscy byli aktywni i chcieli się dzielić wiadomościami to możemy napisać na każdy temat i udzielić informacji w każdej dziedzinie. Pozdrawiam Antoni

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.dzialkowicze.fora.pl Strona Główna -> Zarządzenia PZD Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 35, 36, 37  Następny
Strona 20 z 37

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
 
 
Regulamin